Socis/es: QUÈ FEM D'INTERESSANT FORA DEL CERCLE?
- elcercle
- 17 mar
- 4 Min. de lectura
Actualizado: 17 mar

ROSER VILAJOSANA SESÉ
Ens hem assabentat que la nostra sòcia ROSER està a punt d’estrenar un projecte teatral propi a la Sala Beckett i ens ha semblat prou interessant com per entrevistar-la.
La citem al bar del Cercle a l’hora de dinar d’un diumenge. Després d’haver degustat un dels menús de la Rebeca i dir-nos que li havia agradat molt, ens asseiem amb ella a l’hora del cafè.
CC Gràcies per trobar un forat del teu temps per dedicar-lo al +Cercle. Ens imaginem que deus estar molt ocupada, aquests dies...
RV La veritat és que sí, però també em fa il·lusió fer aquesta entrevista.
CC Autora, directora, actriu. Déu n’hi dó! Nosaltres coneixem la teva faceta d’actriu tant en teatre com en televisió. Ens repasses les darreres feines on has participat?
RV De televisió, la sèrie “Com si fos ahir” (Tv3, 2019) i “Todas las veces que nos enamoramos” (Netflix, 2022) i de teatre, “Andrea Pixelada” (2019), “La gavina” (2020-21), “23F” (2021), “Ofèlia” (2021), “El temps i els Conway” (2023).
CC Nosaltres ens havíem quedat aquí. Fa temps que escrius? Com neix aquest nou projecte?
RV Sempre m'ha agradat escriure. Havia escrit alguns poemes, contes curts i guions de curtmetratges.
Vaig fer un curs d’escriptura a la Beckett amb el Jordi Prat i Coll l’any 2015 i vaig escriure una escena i la vaig deixar en un calaix. Un parell d’any més tard, en un altre curs de formació, vaig escriure una altra escena i la vaig dirigir. També la vaig deixar en un calaix perquè, tal com diem, bàsicament em dedico a la interpretació.
Un dia, revisant aquestes escenes, em vaig adonar que la parella que sortia en totes dues escenes eren les mateixes persones després d’haver passat un temps. Vaig desplegar les escenes i em vaig adonar que volia parlar – no tant d’una relació de parella -, sinó de la desescalada d’aquesta relació i honrar-la.
CC I com ha estat possible arribar a formar part de la programació de la Beckett?
RV Vaig presentar el text a la Beckett l’any 2023 i me’l van escollir per fer-ne una lectura dramatitzada a l’Obrador d’Estiu. La vaig dirigir i, en escoltar-la, vaig veure que el text sonava bé i era possible aixecar-lo en un escenari i el vaig proposar per formar part de la programació. A la temporada següent no va ser possible, però en aquesta, sí.
CC Quin to diries que té la teva obra?
RV Diria que és una comèdia dramàtica d’aprenentatges. També se la podria anomenar “dramedy” (barreja entre drama i comèdia).
CC I com et vas sentir quan, finalment, des de la Beckett et van donar l’oportunitat de formar part de la programació?
RV Molt contenta tot i que, per a mi, va ser més significatiu el pas de treure el text de l’ordinador i llegir-lo en veu alta que el pas de la lectura al teatre.

CC I què vols explicar amb la teva obra?
RV Com he comentat abans, vull honrar el final d’una relació de parella. La protagonista, NINA, viu una relació que a ella li sembla original i única – una mica de manual – sense ser-ne conscient i va fent passos portada per una mena d’inèrcia fins que un dia que hauria de fer un pas més decisiu, s’adona que no vol.
Hi ha un altre personatge – IRIS (PATRÍCIA BARGALLÓ)– (la mirada) que està fora de la “normalitat” en què estan instal·lats la NINA i el SERGI. Ells dos estan tan concentrats en el moment que viuen que la irrupció de l’IRIS en les seves vides els aporta com un respir. He volgut agafar una persona “sense llar” que està fora del manual establert que representen la NINA i el SERGI i resulta ser la persona que els acaba ajudant.
L3 FONTANA és un homenatge a aquesta primera ruptura de parella que tothom ha passat alguna vegada.
CC És veritat. Es tracta d’una temàtica ben universal. A qui recomanaries l’obra?
RV A tothom i de totes les edats. Sovint, les imatges i referents que ens arriben de les ruptures de parella són desagradables i agressives i ens fan por. Crec que es pot explicar una ruptura amb amor, nostàlgia i humor, perquè també riem molt! Busquem totes les ocasions per fer broma.
I m’agrada molt situar la història a Gràcia i parlar de referents del barri, com alguns establiments, la festa major... He fet tantes vegades el recorregut de casa meva fins a Fontana...

CC Tot plegat sona molt atractiu i et felicitem a l’avançada. I com t’ho has fet per dirigir i actuar alhora?
RV Si m'he animat a fer tots els papers de l'auca és només perquè sabia que comptava amb el meu germà FERRAN amb qui aixecaríem colze amb colze aquesta codirecció. M’he envoltat d’un equip magnífic. Hi ha tres “personatges” més a l’obra – espai sonor, escenografia i disseny d'il·luminació – que aporten informació sobre els estats d’ànim i l’evolució de l’entorn. Compto amb la PAULA JORNET (espai sonor), la YAIZA ARES (escenografia) i l’ORIOL MESTRE (il·luminació).
CC Com a curiositat, com es fa això de dirigir en un teatre professional? Des del Cercle, les directores/tors només ens hem de preocupar de complir amb el pressupost de l’obra que presentem, però tot és més senzill perquè no cobra ningú.
RV Sí, és més complicat. Cal fer un pressupost real de l’obra amb els sous de tothom. La Beckett aporta una part i jo he buscat una productora que s’ha ocupat de buscar subvencions públiques i també hem trobat capital privat. Jo tenia molt clar que no volia demanar favors a ningú i desitjava pagar a tothom un sou just per sobre del conveni.
CC I com ha anat el procés?
RV Ha estat molt gratificant, millor del que m’imaginava. Hi havia gent de l’equip que jo, personalment, coneixia poc; els vaig escollir perquè sabia com treballaven. L’equip m’ha acompanyat molt i han fet que la il·lusió pesés més que els nervis.
CC I ara, tres dies abans de l’estrena, com et sents?
RV Molt contenta perquè l’obra ja fa 15 dies que està a punt d’estrena i ara els nervis que em queden són per temes tècnics.
CC Bé, Roser, estic convençuda que l’estrena anirà molt bé i també penso que has fet com un “màster” de producció i gestió, a més de la direcció i interpretació. Et desitgem molta sort i una bona acollida del públic. ENHORABONA!

Sala BECKETT 19 de març - 18 d'abril
TEASER (Instagram) https://www.instagram.com/reel/DGlmg2vM3ot/?igsh=MTRkZ2gzcGRjdTY1aQ==
(youtube)
Comments